<blockquote>[size=12]ساقوم
بايضاح طرق كشف التماثيل الاثريه خاصه ان المزور منها انتشر بشده خاصه فى
مصر وبدايه نفرق بين قطعتين: قطع حجريه وقطع معدنيه. بالنسبه للتماثيل
الحجريه فان اسرع واسهل طريقه لكشف المزور من الاصلى هو مقارنه الوزن
بالطول والعرض بمعنى اوضح ان الاحجار التى استخدمها قدماء المصريين متنوعه
لكن اكثرها انتشارا هو الجرانيت بالوانه المتعدده واشهرها الوردى او
البازلت الاسود وياتى بعدهم الشست والالاباستر لكن مايهمنا هنا هو الاتى :
هنفترض ان فى شخص جاب تمثال طوله 50 سنتى كل الى عليك هو انك تضرب السنتى
متر المربع فى كيلو الا 150 150 جرام تقريبا يعنى التمثال هنا وزنه لن يقل
باى حال من الاحوال عن 38 كيلو جرام فى حاله كونه اصلى لانه لو مقلد هيكون
جرانيت مطبوخ وزنه لن يزيد عن 15 او 20 كيلو طيب هنفترض ان الى قلده جاب
صخر جرانيت طبيعى ونحته بايده وده مستحيل طبعا لانه مش هيوصل لدقه
الفراعنه او القدماء فى النحت لكن هنفترض جدلا انه فنان اسطوره وقدر يقلد
الرموز والاختام الملكيه الى على المسطره هيفضل شىء وحيد لن يستطيع تقليده
ولو كان اعظم فنانين النحت فى زمانه وهو الختم فى قاعده التمثال وده بيكون
ختم مصغر جدا مرسوم فيه نفس التمثال المعروض عليك واستحاله انه يقدر يقلده
لان ابعاده بتكون ملليمترات صغيره جدا لا يمكن الوصول اليها بالنحت اليدوى
بنفس الدقه والاهم ان الجرانيت الطبيعى لايمكن حرقه بالنار لكن المطبوخ
يحترق ويتشوه بالنار ودى طريقه تانيه للكشف ويمكن اعتماد الطريقتين على
البازلت ايضا ويتبقى هنا فقط الاحجار ذات الوزن الخفيف وهذه الاحجار مع
خفه وزنها الا انها فى حال كونها اصليه لا تتاثر بالنار الشديده وفى حاله
تزيفها فان النار تكشفها وكذلك الختم الملكى فيها ويبقى هنا النوع الثانى
وهو التماثيل المعدنيه فالتماثيل الذهبيه فى مصر الفرعونيه دائما وابدا
تكون مفرغه باستثناء بعض اسر الدوله الحديثه وبعض العصور الرومانيه ولقد
تفنن المقلدون فى هذا الاطار فمنهم من ياتى بذهب عادى عيار 18 ويصهره
ويصبه فى قوالب صنعت مسبقا على هيئه قطعه اصليه وهذه الطريقه غير مجديه
لانها اولا يكون لون القطع فيها اصفر وهذا غير وارد فى الذهب الفرعونى لان
لونه احمر يميل الى النحاس وليس اصفر بتاتا واذا تفادى اللون باضافه
النحاس فان هناك مايسمى بماء الششن وهذا غير سائل كشف الذهب العادى بل هو
سائل اخر متوفر عند بعض صناع الحلى الذهبيه او ارجع للطريقه التقليديه
وهيه اضافه ماء النار على القطع الذهبيه فهى تاكل اى معدن ماعدا الذهب
الفرعونى او الرومانى وهناك ايضا امر هام وسهل وهو ان تضغط باصبعك بقوه
على القطعه المفرغه فان الاصليه ستجدها تغوص الى الداخل مع الضغط عليها
وبمجرد تركها ترد الى مكانها مره اخرى وهذا لا يحدث مع القطع المقلده.
منقول للفائده وجزى الله كاتبها خير الجزاء </blockquote>
[/size]