طريقة لمعرفة الاصلى من المقلد
ساقوم
بايضاح طرق كشف التماثيل الاثريه خاصه ان المزور منها
انتشر بشده خاصه فى
مصر وبدايه نفرق بين قطعتين: قطع حجريه وقطع معدنيه. بالنسبه
للتماثيل
الحجريه فان اسرع واسهل طريقه لكشف المزور من الاصلى هو مقارنه
الوزن
بالطول والعرض بمعنى اوضح ان الاحجار التى استخدمها قدماء المصريين
متنوعه
لكن اكثرها انتشارا هو الجرانيت بالوانه المتعدده واشهرها الوردى
او
البازلت الاسود وياتى بعدهم الشست والالاباستر لكن مايهمنا هنا هو الاتى
:
هنفترض ان فى شخص جاب تمثال طوله 50 سنتى كل الى عليك هو انك تضرب
السنتى
متر المربع فى كيلو الا 150 150 جرام تقريبا يعنى التمثال هنا وزنه لن
يقل
باى حال من الاحوال عن 38 كيلو جرام فى حاله كونه اصلى لانه لو مقلد
هيكون
جرانيت مطبوخ وزنه لن يزيد عن 15 او 20 كيلو طيب هنفترض ان الى قلده
جاب
صخر جرانيت طبيعى ونحته بايده وده مستحيل طبعا لانه مش هيوصل
لدقه
الفراعنه او القدماء فى النحت لكن هنفترض جدلا انه فنان اسطوره وقدر
يقلد
الرموز والاختام الملكيه الى على المسطره هيفضل شىء وحيد لن يستطيع
تقليده
ولو كان اعظم فنانين النحت فى زمانه وهو الختم فى قاعده التمثال وده
بيكون
ختم مصغر جدا مرسوم فيه نفس التمثال المعروض عليك واستحاله انه يقدر
يقلده
لان ابعاده بتكون ملليمترات صغيره جدا لا يمكن الوصول اليها بالنحت
اليدوى
بنفس الدقه والاهم ان الجرانيت الطبيعى لايمكن حرقه بالنار لكن
المطبوخ
يحترق ويتشوه بالنار ودى طريقه تانيه للكشف ويمكن اعتماد الطريقتين
على
البازلت ايضا ويتبقى هنا فقط الاحجار ذات الوزن الخفيف وهذه الاحجار
مع
خفه وزنها الا انها فى حال كونها اصليه لا تتاثر بالنار الشديده وفى
حاله
تزيفها فان النار تكشفها وكذلك الختم الملكى فيها ويبقى هنا النوع
الثانى
وهو التماثيل المعدنيه فالتماثيل الذهبيه فى مصر الفرعونيه دائما
وابدا
تكون مفرغه باستثناء بعض اسر الدوله الحديثه وبعض العصور الرومانيه
ولقد
تفنن المقلدون فى هذا الاطار فمنهم من ياتى بذهب عادى عيار 18
ويصهره
ويصبه فى قوالب صنعت مسبقا على هيئه قطعه اصليه وهذه الطريقه غير
مجديه
لانها اولا يكون لون القطع فيها اصفر وهذا غير وارد فى الذهب الفرعونى
لان
لونه احمر يميل الى النحاس وليس اصفر بتاتا واذا تفادى اللون
باضافه
النحاس فان هناك مايسمى بماء الششن وهذا غير سائل كشف الذهب العادى بل
هو
سائل اخر متوفر عند بعض صناع الحلى الذهبيه او ارجع للطريقه
التقليديه
وهيه اضافه ماء النار على القطع الذهبيه فهى تاكل اى معدن ماعدا
الذهب
الفرعونى او الرومانى وهناك ايضا امر هام وسهل وهو ان تضغط باصبعك
بقوه
على القطعه المفرغه فان الاصليه ستجدها تغوص الى الداخل مع الضغط
عليها
وبمجرد تركها ترد الى مكانها مره اخرى وهذا لا يحدث مع القطع المقلده.